Sedan det blev hårdare regler kring användningen av plastpåsar i handeln så har behovet av ett mer hållbart alternativ till plastpåsen ökat. Många företag använder tygkassar i sin marknadsföring eftersom det är en bra och användbar produkt som många kunder uppskattar att använda. Det känns både bättre för miljön och är mycket mer praktiskt än plastpåsar som lätt går sönder. För företaget innebär det också att fler kan ta del av budskapet under en längre period.

Hållbara tygpåsar används längre

Det finns skillnader mellan olika påsar som är avgörande för om de kommer att användas under en lång tid eller om de bara kommer att hålla för enstaka användningar. Ett material som är riktigt hållbart är polyester och en påse som är gjord i detta material kan hålla i många års tid. Det är bra både för miljön och för företagets marknadsföring. Jämfört med de tunna plastpåsar som funnits i handeln under lång tid så är en polyester- eller bomullskasse ett mycket bättre alternativ.

Ekonomiskt i längden

Det är inte heller så stor prisskillnad som man tror mellan en engångspåse och en snygg tygpåse med tryck. En tunn plastpåse kommer med största sannolikhet att slängas direkt eller användas som soppåse. Varumärket får då på sin höjd exponering till och från affären, en tidsrymd på kanske 60 minuter om man har tur. En tygkasse däremot kan användas om och om igen. Den kan tvättas i tvättmaskin, den kan ärvas, den kan lagas när den går sönder. En riktig favoritpåse kan användas i flera år tills den är för sliten för att användas. Tänk på hur många timmars exponering det blir när man räknar ihop det. En annan aspekt att ta i beräkning är att många tycker det är mycket trevligare att gå runt med en tygkasse som känns lite mer som en väska, än en enkel plastpåse.